Blog, blog thailand

Stedentrip Bangkok

Chao Phrya rivier

Suvarnabhumi Airport

Op 3 november 2006 vloog ik met China Airlinesnaar Bangkok om vervolgens een 8 daagse rondreis door Thailand te maken. Het was een lange vlucht maar zeker niet onplezierig. We vlogen immers Dynastie (business) class, waar we genoten van enige luxe. Erg nieuwsgierig was ik naar het nieuwe vliegveld “Suvarnabhumi Airport” dat op 28 september dit jaar (2006) officieel werd geopend. Een erg prettige aankomst moet ik zeggen, moderne architectuur, ruime wandelgangen en ook behoorlijk licht aan de binnenkant. Kortom een positieve kennismaking met dit land.

Boottocht over de Chao Phrya rivier

Na kennismaking met het nieuwe vliegveld en met onze vaste gids mochten we even uitrusten in het moderne Novotel recht tegenover de ingang van het vliegveld. Een luxe hotel dat wel behoorlijk prijzig is, maar wie hier echt moet overnachten zal er zeker z’n rust kunnen vinden. Tegen het eind van de ochtend konden we (groep van 9 journalisten) vertrekken richting het centrum van Bangkok om vervolgens een boottocht te maken over de “Chao Phrya” rivier die stroomt door het hart van Bangkok. Prachtige bezienswaardigheden langs de rivier met oude tempels zoals het “Wat Mahathat” en vervallen huizen, waar Thaise gezinnen een bestaan hebben opgebouwd. Voornamelijk aan de oever van een zijriviertje is te zien hoe inwoners van Bangkok in een op palen gebouwd huis(je) toch een behoorlijk leven leiden. Natuurlijk is hier sprake van armoede, maar de mensen lijken hier oprecht tevreden met hetgeen ze hebben. Tijdens de terugweg naar onze op- en afstap plaats, kregen we de gelegenheid om kennis te maken met de Thaise keuken in een leuk restaurantje aan de oever van de Chao Phrya rivier. Rijst, salades en veel vis stond er vandaag op het menu, een prima lunch om deze reis mee te beginnen, maar de nadruk lag toch wel op “veel”. In het begin van de avond mochten we weer inchecken op het moderne vliegveld van Bangkok om onze reis voort te zetten naar de provincie stad Phitsanuloke voor een bezoek aan het plaatselijke festival.

Chao Phrya rivier

Accommodaties en theater in Bangkok

Nadat we een aantal dagen hadden doorgebracht in het noorden van Thailand (o.a. Chiang Mai, Sukothai) keerden we terug naar Bangkok om hier hier nog anderhalve dag te verblijven en nog zoveel mogelijk te bezichtigen. Het was weer even wennen om terug in het toch drukke Bangkok te zijn. Met onze vaste “mini bus” tufte we dwars door Bangkok om in een soort “luxe buitenwijk” in het Ban Ing Nam resortte lunchen. Dit rustige resort lag direct aan een zijriviertje van de Chao Phrya rivier, wat overigens in deze tijd van het jaar niet erg gunstig is. Om van de parkeerplaats naar het “terras” te komen was het oppassen dat je niet te water ging. Het hoge water van de rivier had behoorlijk wat terrein gewonnen en het was hier en daar wat “moerassig” geworden. Al met al een rustgevend resort, geleid door de Braziliaan “Hugo” die ons met veel temperament ontving. Na een heerlijke lunch en een korte boottocht over deze rivier genoten we van een rondleiding door het “natuurlijke” resort. Het eerste wat bij me opkwam was “huwelijksreis”, wat kwam door de romantische 2 persoons hutten die direct in verbinding staan met de natuur. Een groot pluspunt aan dit resort is dat u opgehaald wordt van het vliegveld.

Na dit bezoek tufte we weer met onze mini bus richting de verkeersdrukte van
Bangkok, op zoek naar ons hotel. Wat betreft de hotelovernachtingen in Thailand hadden we weinig te klagen, ook nu hadden we weer een zeer luxe hotel, maar dit keer in het hartje van Bangkok, wat toch heel bijzonder is. Nadat we ons in onze hotelkamer hadden opgefrist brachten we een bezoek aan het nieuwe Siam Ni Ramit theater 1. Een groot theater complex waar u kunt genieten van een lopend buffet, kunt winkelen en natuurlijk de zaal met 2000 zitplaatsen. Erg benieuwd was ik wat dit zou brengen, een “oosters theater show”, klinkt leuk…maar ik heb het nog nooit live mogen meemaken. Sterker nog, ik kon me er niet echt iets bij voorstellen, dus ik liet me eens heerlijk verrassen. Een erg mooie show, prachtige kostuums die vaak een dier uitbeelden, een prettige en goede lichtshow, oosterse muziek, veel dans (heel veel) en veel verrassende elementen, zoals acteurs die zich snel verplaatsten. De hele show bestond uit verschillende verhalen, met thema’s als, heaven, hell, first capitol city, history, samen leven (verschillende culturen) en strijd (mooie gevechten met oude wapens in oud oosterse gevechtskleding). Dus wederom weer een mooie ervaring in dit cultuurrijke land en zeker een bezoek waard als u van theater houdt.

Op de fiets door Bangkok

Bangkok is een stad met ongeveer 7 miljoen inwoners, waar dagelijks nog mensen binnenstromen vanuit het platteland op zoek naar een baan en een betere
toekomst. Het is een drukke stad met een grote kloof tussen rijk en arm. Een drukke stad met veel auto’s, brommertjes en enorm veel files tussen de hoge gebouwen. Het is ook niet gek dat veel mensen dit beeld hebben van Bangkok, maar toch heeft deze enorme stad nog een ander gezicht, zelfs ook een “groen” gezicht, niet ver van de drukte. Gelukkig mochten we op de laatste dag van de reis kennis maken met de heer Andre Breuer die een fietsverhuur bedrijf, Recreational Bangkok Biking, in deze stad heeft. Deze voormalige bewoner van Den Haag is dit bedrijf ooit met toeval begonnen nadat hij eerder als manager bij een groot bedrijf werkte. Prachtige routes heeft hij op kaart gezet die onder begeleiding van hemzelf of een medewerker worden afgelegd.

Onze route begint in de sloppenwijk Yanna Wa, een arme wijk met huisjes gemaakt van onder andere hout en losse stalen dakplaten. Hier fietsen we door smalle steegjes, waar iedereen buiten met z’n eigen ding bezig is. De mensen leven hier duidelijk in armoede, vieze kapotte kleren, kleine leefruimtes maar toch altijd even vriendelijk en vrolijk. We stoppen bij een schooltje midden in deze wijk. Deze school wordt door verschillende bedrijven, waaronder Recreational Bangkok Biking, gesponserd om te proberen de kinderen uit deze wijk nog een toekomst te geven. Dankzij de gastvrijheid van de Thaise bewoners konden we een kijkje nemen in dit kleine schooltje wat bestond uit één gebouwtje met één klaslokaal. Veel kinderen treffen we hier, maar wel hele vrolijke kinderen, wat toch weer tekenend is voor een deel van de Thaise bevolking, arm…maar (bijna) altijd vrolijk en vriendelijk! Vervolgens fietsen we door en nemen we langs de oever van een zijriviertje een korte pauze om vervolgens per boot(je) over te steken naar een soort schiereiland midden in het hart van Bangkok! Phra Padaeng, dit is de naam van dit eiland dat ook “de groene long” van Bangkok wordt genoemd.

Eenmaal aangekomen vervolgen we onze weg te voet over aangelegde paden die hoog uitsteken boven het land, nou ja land…een groot deel van dit eiland bestaat uit kleine kanalen en zeer veel flora. Prachtig stukje Bangkok en zeker ook zeer verrassend, binnen 10 minuten vanuit de drukte loop je ineens door een rimboe achtige omgeving, fascinerend! Een voordeel is dat dit nog weinig door de toerist wordt aangedaan en er niet of nauwelijks gebouwd mag worden, dus hier kunt u heerlijk genieten van de rust op 4,8 kilometer van de drukste straat van Bangkok. Met enthousiasme wandelen we door deze rimboe en komen we af en toe op de smalle paden een tegenligger tegen, op de brommer, oei! Een tip, blijf wel bij de groep, het is immers met al die paden makkelijk te verdwalen. Zelfs mij “overkwam” het samen met de enige twee vrouwelijke collega’s, “verdwaald in de groene long van Bangkok”, maar gelukkig was er dan nog altijd Andre Breuer die op tijd zijn zoekactie begon en ons terug naar de groep bracht. Na een flinke wandeling arriveerden we bij het Schrinakan park. Een park aangelegd in opdracht van de Koning van Thailand die de bevolking al zoveel meer schonk. Een rustig en mooi aangelegd park met niet ver hiervandaan de Wat Rang Sang tempel.

Voorbij deze tempel lunchen we in een dorpje, waarna we de tocht voortzetten in een samlor, beter bekend als een fietstaxi. Tijdens de rit komen we in het bevolkte gedeelte van het eiland en kunnen we heerlijk uitrusten van onze lange wandeling. Aangekomen bij een aanlegplaats voor boten varen we terug naar het vaste land waar onze fietsen ondertussen keurig naartoe zijn verplaatst, heel goed georganiseerd door de heer Andre Breuer en een zeer tevreden groep na deze prachtige dag. s’Avonds nog een heerlijk diner op een chique boot varend over de Chao Phrya rivier. Dezelfde avond vlogen we met China Airlines weer tevreden naar huis.